keskiviikko 31. elokuuta 2016

31.8.16. Dona Mencia. Heti ensimmäisenä täytyy korjata tuo maantieteellisesti katastrofaalinen virhe, jonka eiliseen postaukseeni kirjoitin. Sanoin siirtyneeni Andalusian provinssista Cordoban provinssiin vaikka kyseessä olikin Malagan provinssin jättäminen ja Cordoban aloittaminen. Andalusian mailla siis edelleen kuljetaan. Nyt tämä on korjattu - joku tarkkasilmäinen olisi tuohon ehkä kuitenkin puuttunut. Sorry.

Tänään oli vaeltajalle hyvä päivä. Tasaisessa maastossa 26 kilometriä Lucenasta Cabran kautta Dona Menciaan. Koko matka eteni pitkin käytöstä poistetun rautatien pohjaa, jolle on rakennettu avarissa maisemissa kulkeva kevyen liikenteen väylä. 90 kilometriä pitkillä raiteilla kulkivat entisinä aikoina vuosikymmeniä oliiviöljyjunat (Tren Aceite) rahdaten maakunnan merkittävintä myyntituotetta markkinoille. Tehokkaan logistiikan vaatimukset siirsivät nämä kuljetukset muille välineille ja ratapohja jäi käyttämättä. Niinpä maakunta teki viisaan ratkaisun. Se kunnosti reitin 90 kilometriä pitkäksi kevyen liikenteen käytäväksi ja antoi reitille komeasti ja ansaitusti nimen Via Verde (vihreä käytävä). Tulos taisi olla onnistunut. Tämänaamuinen kokemus osoittaa että pyöräilijöitä ja kävelijöitä väylällä on runsaasti. Muutamat entisistä pikkuruisista asemarakennuksista on saanut uuden isännän. Esimerkiksi Dona Menciassa talossa pitää majaansa pyöräilijäturistien yhdistys. Cabrassa rautatieaseman entisellä asemalaiturilla kulkijoita palvelee mukava ravintola. Tämän päivän ppäätöspaikassa Dona Menciassa vaeltajien käytössä on kirkon yhteydessä pieni alberga, johon avaimen saa poliisilaitokselta. Leiman saimme mutta vantteran ja palvelualttiin poliisin ponnisteluista huolimatta emme majoitusta. Edellinen vaeltaja oli unohtanut jättää avaimen palauttamatta kyseiseen asuntoon. Askellus viereiseen pensionaattiin ja asiallinen yösija irtosi kympillä yö. Ei paha.

Tälläista ratapohjan uusiokäyttöä olemme vuosikymmenen ajan pyrkineet saamaan kotiseutuni Säynätsalon ja naapurikunta Muuramen väliselle noin kymmenen kilometrin mittaiselle raiteista jo vapaalle entiselle ratapohjalle. Siinä olisi niin kunto- kuin hyötyliikkujille erinomaista baanapohjaa käytettäväksi, jos vain ratahallinto saataisiin asialle syttymään.

31.8.16 Dona Mencia. At first I have to correct one mistake in my previous post. I told that I have left the province of Andalucia and started hiking in Cordoba province. Im in Andalucia still. The province I left was the province of Malaga, not Andalucia. Sorry.

But then to experienxes of today. This was a nice day for this hiker. I did 26 km on a plain terrain first from Lucena to Cabra (13 km), then a break and after that 13 km as well to Dona Mencia. All this day the track went on a track made for light traffick (walkers and bicycles)and the track was built on an ancient railroad basis. Decades ago the gold of this region, olive oil was transported from here along this railroad. Years went on and these oliveoil train became useless - more effective logistical solutions appeared. This 90 km long railroad came to its end. But regional authorities did a clever solution. They renovated these 90 kilometers of ex-railroad basis for needs of so called light traffic, walkers, joggers and cyclists and named this track with a name Via Verde, the green track. My experiences of this morning tell that this was a succesful solution. Starting in the early hours the track was occupied with walkers, joggers and cycklists doing their excercises in an marvellous scenery. Just in a halfway between Lucena and Dona Mencia the the platform of ex-railwaystation Cabra was occupied with a cosy and wellserving restaurant. A lovely experiece indeed.

In Dona Mencia there is a very little alberga, the key is available in the police station. This time we got the stamp on our credencials but no key. In spite of efforts of a polite, local policeman the key to the apartment could not be found, The previous user of that alberga did not have returned that key. Not a big issue this time. Two steps around the corner and a pension offered a reasonable room for night with a price of 10 €.



1 kommentti:

  1. Tervehdys sinne Andalusian poluille,

    Vias Verdes on yleisnimitys vanhoille Espanjassa käytöstä poistetuille rautateille, josta on kunnostettu ulkoiluteitä sekä patikoijille että pyöräilijöille, niitä on Espanjassa yli 2000 kilometriä. Via Verde del Aceite on yksi niistä. Toisinaan Via Verde (vihreä tie) tarkoittaa myös pyörätietä, koskapa monissa taajamissa päällystetyt pyörätiet on pinnoitettu vihreäksi. Tuttuja maisemia, puolenkymmentä kertaa on noita polkuja koluttu. Hyvää matkaa, Extremaduran paahteet saattavat jo syyskuussa hieman hellittää.

    VastaaPoista